Sztywność

Sztywniejsza rama jest lepsza, czy to prawda?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy najpierw przyjrzeć się, czym właściwie jest sztywność. Wartością w których sztywność jest wyrażana jest Nm / ° lub Niutonometrze na stopień. Istnieje pewna ilość siły potrzebnej do wywołania pewnego wygięcia ramki. Wyższa wartość nm / ° oznacza większą sztywność materiału. Sztywność ramy jest mierzona na dolnym wsporniku ( sztywność BB) i na rurze głównej (sztywność skrętna). Przez większość czasu również widelec jest mierzony, jest to tzw sztywność widelca.

Nie można więc mówić tylko o „sztywności” danego roweru. Ale można użyć łącznie kilka rodzajów sztywności aby porównać ze sobą rowery i / lub ramy.

Jeśli wszystkie wartości sztywności są dobre, najprawdopodobniej rower będzie sprawować się poprawnie na drodze. Ale to czy rowerem będzie się jechać miło, czy też nie, jest zupełnie inną historią. To naprawdę zależy od gustu prowadzącego. Niektórzy rowerzyści lubią rowery zręczne i gwałtowne. Inni wolą bardziej komfortowe rowery na których można jeździć godzinami. Te preferencje można dopasować do jednej ramy. To dlatego, że w większości dynamika jazdy roweru jest zależna od wszystkich jego części. Siodło, kierownica, kóła i opony mają wielki wpływ na charakterystykę roweru.

Ocenianie roweru tylko na podstawie sztywności jego ramy jest nazbyt krótkowzroczne. Przede wszystkim Niemieckie testy mają skłonność do skupiania w swoich badaniach na sztywności części. Rower ze „średnią sztywnością” są towarem mało chodliwym. Mimo wszystko taki rower może być doskonałym wyborem dla dużej grupy potencjalnych kupujących. Nie można oceniać samochodu tylko bazując na rodzaju silnika, prawda? Tak jak z samochodem, tak samo wygląda sprawa z oceną rowerów.

Oczywiście istnieje dolna granica, którą ramy powinny spełniać. Szczególnie w Holandii, ponieważ Holendrzy dbają o to by być pozytywnie porównywanym do innych Europejskich krajów. Ramy rowerowe Sensa są zbudowane tak aby dobrze służyły i były trwałe. Pozwala to wprowadzić na rynek rowery bezpieczne i wiarygodne. Jest to dla nas oczywiste, że jest zapotrzebowanie na pewien stopień sztywności. Znaczenie tego jest dla nas na tyle oczywiste, że nie używamy jawnie tych wartości w naszych katalogach czy na stronie internetowej. Jako kierowca Sensy jesteś zawsze pewny ramy swojego roweru, nie musisz się obawiać o jej sztywność.

Jak powyżej napisano, jasnym staje się że na pytanie przez które zaczęła się ta historia, nie jest łatwo odpowiedzieć. Dla jednego rowerzysty sztywna rama będzie doskonała, inny będzie wymagał bardziej umiarkowanej sztywności. Po wyborze odpowiedniej bazy, możesz dostosowywać swój wymarzony rower dodając wszystkie odpowiednie części.

 

Więc sztywniejsza rama nie jest zawsze lepszym rozwiązaniem.

Przez ostatnie lata standardem w Holenderskich magazynach o rowerach, Fiets Magazine, testował kilka naszych ram. Wyniki znajdziecie niżej na tej stronie. Te wszystkie wyniki odnoszą się do ram 55 i 58 cm. Proszę pamiętać mniejsza i większa rama mogą wskazywać pewne drobne odchylenia.

 

 

 

Testy sztywności 2012

 

Giulia

Torsional stiffness: 105 Nm/°

Fork stiffness: 77 Nm/°

BB stiffness: 44 Nm/°

 

Trentino SL

Torsional stiffness: 127 Nm/°

Fork stiffness: 84 Nm/°

BB stiffness: 48 Nm/°

 

Trentino

Torsional stiffness: 99 Nm/°

Fork stiffness: 111 Nm/°

BB stiffness: 40 Nm/°

 

Testy sztywności 2011

 

Lombardia Super Leggera

Torsional stiffness: 144 Nm/°

BB stiffness: 36 Nm/°

 

Lombardia Ultimo & White

Torsional stiffness: 96 Nm/°

BB stiffness: 55 Nm/°

 

Toscana

Torsional stiffness: 90 Nm/°

Fork stiffness: 90 Nm/°

BB stiffness: 51 Nm/°

 

Trentino

Torsional stiffness: 99 Nm/°

Fork stiffness: 75 Nm/°

BB stiffness: 40 Nm/°

 

Romagna

Torsional stiffness: 121 Nm/°

Fork stiffness: 72 Nm/°

BB stiffness: 45 Nm/°

 

Testy sztywności 2010

 

Calabria

Torsional stiffness: 96 Nm/°

BB stiffness: 44 Nm/°

Fork stiffness: 77 Nm/°

 

Lombardia

Torsional stiffness: 108 Nm/°

 

Toscana

Torsional stiffness: 90 Nm/°

Fork stiffness: 90 Nm/°

BB stiffness: 51 Nm/°

 

Titanium

Torsional stiffness: 100 Nm/°

Fork stiffness: 53 Nm/° (Ritchey WCS Carbon vork)

Fork stiffness: 73 Nm/° (Supra Carbon vork)

BB stiffness: 45 Nm/°

 

Trentino

Torsional stiffness: 99 Nm/°

Fork stiffness: 75 Nm/°

BB stiffness: 40 Nm/°

 

Veneto

Torsiestijfheid: 100 Nm/°

Fork stiffness: 73 Nm/°

BB stiffness: 41 Nm/°

 

Romagna

Torsional stiffness: 128 Nm/°

 

Umbria

Torsional stiffness: 106 Nm/°

Fork stiffness: 73 Nm/°

BB stiffness: 47 Nm/°